Mijn 5-daagse 'Superlezer' Workflow

(én waarom het werkt!) 

Ik krijg zó vaak de vraag: "Juf Zisa, hoe zet jij die Superlezers nu precies in?"

Eerlijk? Het begon met mijn eigen frustratie tijdens het leeskwartier. Ik zag leerlingen staren, maar niet écht lezen.  Dus ontwikkelde ik een vaste weekroutine die álle doelen aanpakt: tempo, begrip, woordenschat én motivatie.

 

Dit is mijn 5-daagse plan:

 

De Dagelijkse Start: De Tempo-Check Elke dag starten we 3x 1 minuut met de woordenlijst. Leerlingen houden met de 'kleur van de dag' hun score bij. Zo zien ze zélf hun vooruitgang!

 

Maandag : Tekst Verkennen Leerlingen lezen de tekst stil en duiden in fluo de woorden aan die ze moeilijk vinden (om te lezen of te begrijpen).

Die woorden bespreken we klassikaal en oefenen we tussendoor nog extra.
Ik gebruik hiervoor het leesspel uit mijn app: woorden flitsen voorbij met bewegingen erbij.
Zwakke lezers horen de moeilijke woorden opnieuw, herkennen ze sneller en begrijpen ze beter.
Sommige woorden krijgen zelfs een plaatsje op mijn spreekmuur met een passende afbeelding.  

 

Dinsdag : Partnerlezen De tekst voorlezen aan elkaar. Horen ze een foutje? Een zachte 'tik op de bank' en ze helpen elkaar. Super effectief!

 

Woensdag : Motivatie-Boost! Speeldag! Ik draai aan het rad op mijn app en die bepaalt hoe we lezen: 'als een robot', 'fluisterend', 'als een operazanger'... Hilarisch, maar ze lezen de tekst wéér een keer!

 

Donderdag : De 'Bewijs-het-maar'-Dag Tijd voor de begrijpend lezen-vragen. En de gouden regel: gokken is verboden. Ze moeten het regelnummer uit de tekst noteren waar ze het antwoord vonden.

 

Vrijdag : Verankeren We sluiten de week af met de woordenschat- en zinnen-vormen-pagina's. Zo passen ze alles direct toe.

 

Het is niet  oplossing, maar het is mijn oplossing die voor mij en mijn leerlingen een enorm verschil maakt.